Read more

(Persbericht)

Tropisch aquarium in entreehal Fries Museum

In de entreehal van het Fries Museum in Leeuwarden is een nieuw werk te zien van de kunstenaar Machiel Braaksma. Het museum heeft Braaksma opdracht gegeven om de vitrines in de hal te updaten. Het resultaat is een ‘tropisch aquarium’.

In de vitrines, die parallel lopen met de hoofdingang, waren tot nu toe archeologische vondsten te zien. In de visie van Machiel Braaksma hebben de vitrines vooral een bijrol. Dat heeft de kunstenaar er toe bewogen een kunstwerk te ontwerpen dat zonder veel pretenties is, lichtvoetig en verrassend, en dat zelfs spectaculair inhaakt op de bijrolfunctie.

Het werk van Machiel Braaksma heeft een dadaïstische inslag. Zijn decor lijkt hij bijna achteloos opgebouwd te hebben uit losse onderdelen en voorwerpen. Het zijn voorwerpen die we dagelijks tegen kunnen komen. Braaksma blaast ze nieuw leven in en laat de spullen nu plotseling samen functioneren in een schitterende onderwaterwereld. Van een Pritt-roller maakt hij zonder veel toevoegingen een prachtige vis, van een aantal golfballen een sprankelend koraalrif en van een omgekeerde sinaasappelpers een statige zeeanemoon. Juist de dingen die bij normaal gebruik niet meer opvallen, krijgen een hoofdrol in een hilarische, ontroerende, verwarrende of relativerende situatie.

www.friesmuseum.nl

Openingstijden:

dinsdag t/m zondag 11.00 – 17.00 uur

woensdag gratis toegang

 

Weest bevlogen Art Pie International

 

To the aggressive pulse of a heavy rock song a big, black car starts driving.

Slowly but surely it finds its ways through a typical Dutch city.

The people it passes look puzzled at this pimp car which, on each of its front doors has an eye catching logo.

The logo itself strongly resembles that of a famous motorcycle brand, but it is not an advertisement, it is an encouragement: “Weest bevlogen,”

or in translation: “Thou shalt be inspired.”

At the driving wheel there is a young man wearing dark sunglasses and a motor jacket with the same logo on its arms: “Weest bevlogen.”

You can tell easily by just looking briefly at them, that the people who stare at this strange car need encouragement.

They need to feel the urge to do something other than their daily routine.

They need a spark, some pepper, you know where.

There is this movie; the now famous logo, you can buy. The motor jacket with the logo is also shown.

This is an excellent marketing campaign for something simple.

Something simple and essential: be inspired.

Because you see how laughable you are when you and your life do not have that spark. (MA)